Byt maskin-ID

Med denna funktion kan ett tidigare använt maskinID bytas ut mot ett annat. Alla tabeller som innehåller förekomster av fältet maskinID kommer att bytas ut, ovillkorligen. Vid användning av funktionen, krävs viss ytterligare handpåläggning för att systemet rakt igenom ska hantera det nya maskinID:t, exempelvis måste Balthzar Collector justeras, därför bör anvädning av funktionen göras med försiktighet.

Den skärm som tidigare visat eTouch för det gamla maskinID:t, efter bytet kommer inte längre att kunna startas upp korrekt. Ett sätt att komma runt detta på är att redan innan bytet i eTouch byta till en befintlig maskin och efter bytet byta därifrån till det nya maskinID:t. Skulle man ha missat att göra ovanstående, kommer man vid uppstart av eTouch mötas av ett gränssnitt som saknar översättningar.

Om det sker, behöver man klicka på loggan i övre högra hörnet och därefter göra en inloggning. eTouch startas då om, och laddar den första av de tillgängliga maskinerna för företaget. Eftersom det är möjligt att det är just denna maskin man vill byta namn på, kan man eventuellt hamna i ett läge som man inte kan ta sig ur, med ovanstående metoder.

Man blir då tvungen att manuellt redigera två filer balthzar_touch_ini.txt och [användarnamn]_balthzar_touch_ini.txt   och i dessa på raden med maskinID byta ut det som står där mot den nya maskinens ID. MaskinID:t bör som standard finnas på rad fyra i ovanstående filer.

 

I vänstra listan anges tillgängliga maskiner, med dess tillhörande beskrivning.
I högra inmatningsrutan förväntas det nya ID:t anges.
OBS : Beskrivning ska INTE anges här, om den behöver ändras görs det senare i Admin för underhåll av maskin data.

Den sektionen nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Maskiner".  

Att tänka på
Ett byte av maskinID förväntas ta rejält lång tid, beroende på hur länge maskinen har varit i drift tidigare, därför skickas ett mail till inloggad användares mailadress när körningen är klar och man kan granska resultatet.


Det är en stark rekommendation att inloggad användare har en registrerad mailadress när denna funktion körs, då kan man vara säker på att hela körningen är gjord. Om man tror att körningen av någon anledning inte körts fullt ut eller att den blivit avbruten, bör Delacroy kontaktas för verifiering och/eller åtgärd.