Inställningar

De flesta rapporterna har tillgång till ett inställningsfönster, fönstret ser ut som nedan.

I fönstret kan man skapa inställningar för hur rapportens nuvarande urval ser ut. Kommer man tillbaka vid ett senare urval kan man då få fram samma rapport igen, (har du t.ex. valt föregående vecka som tidsspann får man alltid föregående vecka, inte den som var förgående vid skapandet). Nedan förklaras menyalternativen.

Namn
Här får man skriva in rapportens namn.

Schemaläggning/Tid
Här kan man välja mellan olika val/tid som rapporten ska schemaläggas på. Först välj tidsperiod i listan, sedan välj ett specifikt klockslag. När det är gjort går det att få rapporten skickad till antingen en specifik e-post, eller en hel grupp, se nedan. Välj sedan spara ny för att se inställningarna sparade i rutan ovan.  

E-post
Ska snabbrapporten skickas till en e-post-adress får man fylla i denna här. 

Meddelandegrupp
Vill man istället ha flera personer som ska få snabbrapporten får man använda sig av en meddelandegrupp som väljs här. Behövs det ändras i/lägga till någon meddelandegrupp görs det via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Meddelandegrupp".  

Snabbrapport
Aktiveras för att rapporten ska sparas som just snabbrapport.

Tillgänglig i eTouch
Ska rapporten visas i eTouch får man aktivera denna ruta.

Vill man ha rapporten som snabbrapoprt i webben får man aktivera "Snabbrapport" och sedan "Tillgänglig i eTouch" med. Då visas rapporten som snabbrapport i BZX21 efter det.

Tillgänglig för alla
Ska rapporten vara tillgänglig för alla får man aktivera denna ruta.

Egen data
Aktiveras för att ge rapporten åtkomst för egen data. Innebär rent praktiskt att rapportens data baseras på urval från eTouch snarare än Client.

Mapp
Med hjälp av adress-knappen kan man få upp en genväg till datorns utforskare för att välja plats att spara rapporten på.

Filnamn
Här kan man skriva in det filnamn rapporten ska sparas i, ska det vara pdf-format tryck direkt på .pdf-knappen.

Skrivare/Kopior
Ska rapporten skrivas ut aktiverar du denna knapp, du får då även ange antal kopior som ska skrivas ut. Saknas det någon skrivare går det att lägga upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "eTouch" -> "Skrivare".  

Skrivare/printer
Rullista som visar tillgängliga skrivare när man aktiverat "Till skrivare".

Spara i filarkivet
Gör att rapporten sparas i systemets filarkiv och sedan kan nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Filarkiv" -> "Databasfiler". Här finns mer information om hur det fungerar.

Spara i X dagar
Anger det antal dagar som systemet ska spara rapporten. När dessa dagar förlöpt kommer rapporten att tas bort. Här bör man alltså tänka på att inte sätta för kort tid för att om man väljer sju dagar, försvinner rapporten efter sju dagar.

Rensa
Här får man ställa sig i det fält man vill rensa för att ta bort det som finns där.

Ta bort
Här kan man ta bort en viss rapport.  

Uppdatera
Här kan man uppdatera en viss rapport.

Spara ny
Här kan man spara en ny rapport. 

Ladda
Här kan man ladda en existerande rapport.  

Avbryt
Här kan man avbryta pågående ändringar och återgå till "Client".