De flesta rapporterna har tillgång till ett inställningsfönster, fönstret ser ut som nedan.
I fönstret kan man skapa inställningar för hur rapportens nuvarande urval ser ut. Kommer man tillbaka vid ett senare urval kan man då få fram samma rapport igen, (har du t.ex. valt föregående vecka som tidsspann får man alltid föregående vecka, inte den som var förgående vid skapandet). Nedan förklaras menyalternativen.
Namn
Här
får man skriva in rapportens namn.
Schemaläggning/Tid
Här kan
man välja mellan olika val/tid som rapporten ska schemaläggas på. Först välj
tidsperiod i listan, sedan välj ett specifikt klockslag. När det är gjort går
det att få rapporten skickad till antingen en specifik e-post, eller en hel
grupp, se nedan. Välj sedan spara ny för att se
inställningarna sparade i rutan ovan.
E-post
Ska
snabbrapporten skickas till en e-post-adress får man fylla i denna
här.
Meddelandegrupp
Vill man
istället ha flera personer som ska få snabbrapporten får man använda sig av en
meddelandegrupp som väljs här. Behövs det ändras i/lägga till någon meddelandegrupp görs det via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" ->
"Meddelandegrupp".
Snabbrapport
Aktiveras för att rapporten ska
sparas som just snabbrapport.
Tillgänglig i
eTouch
Ska rapporten visas i eTouch får man aktivera denna ruta.
Vill man ha rapporten som snabbrapoprt i webben får man aktivera "Snabbrapport" och sedan "Tillgänglig i eTouch" med. Då visas rapporten som snabbrapport i BZX21 efter det.
Tillgänglig för
alla
Ska rapporten vara tillgänglig för alla får man aktivera denna
ruta.
Egen
data
Aktiveras för
att ge rapporten åtkomst för egen data. Innebär rent praktiskt att rapportens
data baseras
på urval från eTouch snarare än Client.
Mapp
Med
hjälp av adress-knappen kan man få upp en genväg till datorns utforskare för att
välja plats att spara rapporten på.
Filnamn
Här
kan man skriva in det filnamn rapporten ska sparas i, ska det vara pdf-format
tryck direkt på .pdf-knappen.
Skrivare/Kopior
Ska
rapporten skrivas ut aktiverar du denna knapp, du får då även ange antal kopior
som ska skrivas ut. Saknas det någon skrivare går det att lägga upp
via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "eTouch" -> "Skrivare".
Skrivare/printer
Rullista som visar
tillgängliga skrivare när man aktiverat "Till skrivare".
Spara i
filarkivet
Gör att
rapporten sparas i systemets filarkiv och sedan kan nås via "Client" ->
"Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Filarkiv"
-> "Databasfiler". Här
finns mer
information om hur det fungerar.
Spara i X
dagar
Anger det antal dagar som systemet ska spara rapporten. När
dessa dagar förlöpt kommer rapporten att tas bort. Här bör man alltså tänka på
att inte sätta för kort tid för att om man väljer sju dagar, försvinner
rapporten efter sju dagar.
Rensa
Här får man ställa sig
i det fält man vill rensa för att ta bort det som finns där.
Ta bort
Här kan man ta
bort en viss rapport.
Uppdatera
Här kan man
uppdatera en viss rapport.
Spara
ny
Här kan man spara
en ny rapport.
Ladda
Här kan man ladda en
existerande rapport.
Avbryt
Här kan man
avbryta pågående ändringar och återgå till "Client".