Stopporsak flik 1

Här gås stopporsaker knutna till första fliken igenom. Använd sökrutan för att söka efter existerande stopporsaker.

I web applikationen BZX21 finns det även en specifik Widget som går att använda för att sortera / visa olika stopporsaker som heter eTouch stoppkoder layout. Kontakta supporten för mer information om web applikationen BZX21.

Stopporsaker kommer automatiskt att föras över till BZX21. För att sortera upp dessa går det dels att göra det via listan för "Tillgänglig för maskin ID", som finns i detta formuläret. Samt via formuläret för "Maskinspecifika Stopporsaker" som nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Maskinspecifika stopporsaker" -> "Maskinspecifika stopporsaker".

Skillnaden mellan alternativen ovan är att i detta formulär går det att sortera stopporsaker på valt maskin ID. i det andra formuläret går det att välja en, eller flera stopporsaker, för att sedan föra över till vald maskin.

Stopporsak
ID-nummer på stopporsak, normalt sett ett numeriskt värde. Denna information är inte synlig för användaren utan det är beskrivningen som normalt sett syns vid val av stopporsak. Begränsat till sex tecken, kan vara antingen siffror eller bokstäver, måste vara unikt. Motsvaras sedan av den kolumn som heter Stoppkod i formulärets gridsystem.

Beskrivning
Här fylls en beskrivning av stopporsaken i. Bör vara tydlig och på ett bra sätt förklara vad stopporsaken gör då denna information sedan syns dels i eTouch, BZX21, Client, men även i grafer och rapporter. Detta kommer sedan att motsvaras av den kolumn som heter Stopporsak i formulärets gridsystem.

Tillhör orsaksgrupp
Anger vilken grupp stopporsaken ska tillhöra. Grupper läggs upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Stopporsaksgrupper". Här finns mer information om hur det fungerar. Grupper kan sedan användas för att visa grupper med tillhörande stopporsaker i text i eTouch när stopporsak skall väljas. I vissa rapporter och grafer kan gruppering göras på stopporsaksgruppen.

Statistikgrupp för stopp
I denna rullista väljs eventuell statistikgrupp för stopp som ska användas. Dessa läggs upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar"-> "Grunddata" -> "Statistikgrupp för stopp". Här finns mer information om hur det formuläret fungerar.

Kodtyp
Vilken typ av kod stopporsaken är.
1: Stopporsak.
2: Kassation.
9: Övriga koder.

Övriga koder används för att få systemet att göra vissa saker, t.ex. avbryta ett tvingande stopp, nollställa en stopporsak m.m.

Kassations-%
Används kodtyp 2 - Kassation då anges ett numeriskt antal här. Det kommer sedan att motsvara det antal, i procent, av produktionen som ska kasseras när angiven stopporsak är aktiv. Anges exempelvis siffran 10, då kommer tio procent av produktionen på ordern att kasseras när denna stopporsak är aktiv.

Arvstid stopporsak
Tid i sekunder som aktuell stopporsak kan ärvas efter att maskinen körts igång igen. Om den t.ex. sätts till 60 sekunder kommer systemet automatiskt att sätta denna stopporsak igen på nästa stopp förutsatt att det inträffar inom 60 sekunder efter att maskinen startat.

Arvstiden fungerar även motsatt. Om stopporsaken väljs innan maskinen stannat kommer den att sättas med automatik när maskinen sedan stannar, under förutsättning att stoppet inträffar inom 5 minuter från det att stopporsaken valts. Här är arvstiden alltid fem minuter.  

Visningsordning
Vilket nummer i ordningen stopporsaken ska visas i listor (används i eTouch).

Anteckning
Möjlighet att göra en extra notering om stopporsaken. Syns enbart här.

Kategori
Vilken kategori stopporsaken ska tillhöra. Detta läggs upp i ett separat formulär via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Ange stopporsakskategorier". Här finns mer information om hur det fungerar. Kategorin anger på vilken/vilka maskiner stopporsaker skall visas. Väljs kategori "all" kommer den att visas på samtliga maskiner. Kategorin läggs upp på stopporsaken samt i administrationen av maskiner. Det görs via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Maskiner" -> "Maskinparametrar 2" -> "Stopporsakskategorier".

Meddelandegrupp
Här väljs vilken meddelandegrupp som stopporsaken ska skickas till. Dessa läggs upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Meddelandegrupper". Här finns mer information om hur det fungerar. Går att lägga upp grupper för flera personer, eller bara en person, samt att välja om man ska få meddelanden via SMS/E-post, eller båda.  

Loggbok Kategori
Vilken kategori posten ska tillhöra i Loggboken om denna används.

Färg
Här finns möjlighet att bestämma vilken färg stopporsaken ska visas med när den visas i olika delar av systemet. Gäller Client, rapporter, eTouch och även BZX21. Observera att det inte är tvingande att välja en färg här. Görs det inget aktivt val kommer Balthzar att generera ett färgval automatiskt. Exakt vad respektive färg betyder är upp till varje kund att bestämma.

Smidigt att använda om man vill kategorisera stopporsaker som har gemensamma egenskaper i olika grupper. Exempelvis skapa en grupp för ställtid med röd färg för alla stopporsaker som hör till den gruppen.  

Visningsordning statistik
Anger vilken ordning stopporsaken ska ha vid visning i grafer. Detta gör att stopporsaker alltid visas i samma ordning. Lågt nummer visas först.

Auto kassation
Anger om auto kassation ska ske eller ej. Om det är aktuellt får man sedan gå till flik 2 och där välja vilken kassationskod som ska gälla. Här finns mer information om hur det går till. Dessa koder läggs upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "eTouch" -> "Kassationsorsak". Här finns mer information om hur det går till.

Tvingade stopp
Aktiveras denna kryssruta kommer systemet att framtvinga stopptid även om maskinen stoppet är aktivt på kör. Observera att denna typ av stoppkod bara kan hävas med alternativet "Avbryt tvingande stopp", se nedan.

Denna typ av stopporsak används ofta vid exempelvis ställtid. Detta eftersom systemet då kommer att redovisa det som ett stopp, även om maskinen ifråga kör.

Observera att rent praktiskt får ett stopp ha denna status med "Tvingande stopp" ikryssat, sedan behöver ytterligare en stopporsak ha "Avbryt tvingande stopp" aktiverat. Samma stopporsak kan alltså INTE ha dessa två kryssrutor aktiverade samtidigt, då visas en varning.  

Reaktionstid
Avgör om denna kod skall kunna användas för att beräkna reaktionstid eller ej. Reaktionstid är den tid som gått mellan maskinstopp och när operatör anger denna kod.

Avbryt tvingade stopp
Denna kryssruta används för att avbryta den kryssruta ovan som heter "Tvingande stopp". Observera att man behöver ha detta aktiverat på en separat stopporsak. Om exempelvis en stopporsak som heter lunchrast start ska ha "Tvingande stopp", skulle ytterligare en stopporsak kunna heta lunchrast slut med "Avbryt tvingande stopp" aktiverat.

Nollställer stopporsak
Om denna kryssruta är aktiverad, då kommer systemet att nollställa aktiv stopporsak. Maskinen kommer ej längre att ha någon aktiv stopporsak på sig. Används ofta ihop med kodtyp nio - (Väljs ovan i "Kodtyp") - för att skapa kod som skickas när exempelvis tid för automatiska stopporsaker gått ut. Systeminställningen prepare_status i object_status kommer att ändras till "off".

Går även att användas tillsammans med kryssrutan "Radera nuvarande stopporsak vid nollställning", som återfinns i flik 2.

Artikelbunden stopporsak
Detta är en kundspecifik lösning. Vänligen kontakta Delacroys support för mer information/hjälp.

Prod.tid
Bestämmer om stopporsak ska vara produktionstid eller ej. Denna skall normalt alltid vara vald. Används för att exkludera vissa stopporsaker vid beräkning av tillgänglighet. Exempel på sådana kan vara orderbrist, planerat underhåll m.m. Observera att maskinens kalender alltid utgör den yttre ramen för tillgänglig tid.  

Text till stopp
Aktiveras denna kryssruta innebär det att text kan fyllas i som beskriver varför stoppet skett. Detta görs i översikten för eTouch, Client och webbapplikationen BZX21. Även om denna inte aktiveras, finns möjligheten att fylla i text som informerar om stoppet i "Historik stopporsaker" för eTouch, Client och webbapplikationen BZX21.

Uppdatera stopporsaker i Client 
Uppdatera stopporsaker i eTouch

Avbryt ställtid
Aktiveras denna funktion kommer den att göra att då stopporsaken tilldelas avbryts ett eventuellt pågående ställ på aktiv maskin. Det i sin tur innebär att förfluten tid inte längre räknas som ställtid, utan som det som stopporsaken är konfigurerad som (produktionstid / ej produktionstid). Systemmässigt innebär det att systemflaggan prepare_status tilldelas "off" i object_status på aktiv maskin.

Kodreferens
Detta fält används inte i Balthzar vid normalt drift. Fältet används endast vid konvertering av data från andra system vid uppstart av Balthzar.

Hjälptext
Anger hjälptext för stopporsaken. Detta syns sedan i eTouch under just "Hjälptext". Observera att text som skrivs in här, INTE, översätts om användaren senare skulle byta språk i eTouch. Förs text in på svenska här och användaren växlar till engelska i eTouch, då kommer texten fortfarande att vara på svenska. Här finns mer information om hur det ser ut i eTouch.

Tillgänglig för maskinID
I denna rullista kan man välja olika maskiner som en stopporsak ska finnas tillgänglig för. Valen "Markera allt" och "Alla" har en distinkt skillnad. Valet "Alla" innebär att samtliga nu existerande maskiner OCH eventuella framtida maskiner kommer att vara tillgängliga för vald stopporsak. Valet "Markera allt" inkluderar alla NU existerande maskiner.
 Ändringar som görs här påverkar sedan valen i formulären "Maskinsspecifika stopporsaker" och "Maskiner för specifik stopporsak ". Det som händer är att ändringarna kommer att synas i vänstra delen, den som heter "Tillgängliga stopporsaker" eller "Tillgängliga maskiner".

Viktigt att påpeka här är att det finns en specialfunktion som kommer att påverka denna funktionalitet om den skulle vara aktiverad. Den heter "66 - Maskinbundna stopporsaker " och är den aktiverad kommer valen som görs i ovan nämnda formulär att vara tillgängliga i eTouch.