Larmkoder är olika värden som kan bli loggade och bundna till olika event i Balthzar. Det är i detta formulär som larmkoderna registreras.
Det är även här larm skapas som ska användas i fliken för Larm i processvärden via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Processvärden" -> "Larm":
OBS! Vänligen notera att landskod måste anges först när man fyller på med nummer för SMS. Alltså om det, till exempel ska vara ett svenskt nummer blir det +46703333333.
Maskin-ID
Här väljs den maskin som larmkoden ska
gälla för.
Larmkod
Här fylls ett unikt värde i som sedan blir
själva larmkoden. Kan vara
både siffror och bokstäver.
Beskrivning
Här
fylls det i en beskrivning av vad larmkoden innebär.
Minsta tid mellan larm
Här är
det upp till respektive kund att bestämma tidsintervallet mellan larmen.
Ändra processvärde vid larm
Denna
kryssruta måste aktiveras om övriga alternativ kopplat till processvärden ska
kunna användas. Processvärden
går
att lägga upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Processvärden".
Processvärde vid larm
Här
anges det processvärde som ska krävas för att
larmet ska triggas.
Värde när larm är aktivt/ej är aktivt
Här är
det upp till respektive kund att bestämma vilka värden som ska gälla för när
larm är aktiva, respektive ej är aktiva.
Meddelandegrupp
Vill man skicka E-post
till fler än en användare får man skapa en meddelandegrupp och välja den i
listan här sedan. Detta görs via "Client" -> "Administration" ->
"Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Meddelandegrupper". Här
finns mer information
om hur det fungerar.
E-post
Här
kan man välja att ange en E-post-adress. Denna e-post-adress kommer att få
e-post om alarm sker.
SMS
Här kan man välja
att ange ett telefonnummer. Detta telefonnummer kommer att få SMS om alarm sker.
Observera att detta nummer MÅSTE inledas med landskod först. Anges, till exempel, ett svenskt nummer blir
det alltså +46730974780.
Logga larm
Rutan måste bockas i om man vill att
larmet ska loggas. Det kommer då att sparas och går att nås via en historiklogg
i "Client" -> "Vänstermenyn" -> "Larm".
Markera som kassation
En ruta
som måste bockas i om man vill visa vilken enhet som visade alarmet som kassation.
Kvittera larm
En ruta
som måste bockas i om man vill visa att larmet har gått.
Verifiera anställnings-ID
Här
får man välja om det ska krävas ett antsällning-ID (Ja), eller inte (Nej).
Detta hanteras via "Client" ->
"Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Anställd".
Kvittera OPC-värden
OPC-värden är en typ av processvärde som
hanteras via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" ->
"Processvärden" -> "Datainsamling" -> "OPC-Inställningar". Observera att
det är upp till respektive kund att bestämma exakt vad OPC-värden
innebär.
Med Kvittera OPC 1/2 får man välja processvärden att kvittera mot. Sedan för OPC-värde 1/2 får man fylla i det värde som ska krävas för att trigga det hela.
Anteckning
Här kan man fylla i ytterligare
information om larmkoden.