Fliken Aktiviteter

Med fliken "Aktiviteter" skapar man och underhåller olika Interna aktiviteter som ska styra olika händelser som ska ske och när det ska ske. Det kan inkludera en Checklista, men det är inget krav. Det är inte heller något krav att aktiviteten ska vara schemalagd. Den nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Interna Aktiviteter" -> "Händelse" -> "Aktiviteter".     

 

Beskrivning
Anger beskrivningen av den Interna aktiviteten som ska skapas. Detta används sedan när användaren ska identifiera aktiviteten.

Artikelnummer
Anger artikelnummer för aktiviteten. Aktiviteten kommer bara att köras om artikeln körs på den valda maskinen.

Artikeltyp
Anger vilken artikeltyp som artikeln som körs måste ha för att händelsen ska inträffa.

Opertionsnummer
Anger operationsnummer för aktiviteten. De tillgängliga valen beror i sin tur på vilket artikelnummer som är valt.

Varaktighet min/cykler
Anger hur länge en startad aktivitet ska vara aktiv innan den automatiskt makuleras. Om varaktigheten sätts till noll kommer aktiviteten inte att makuleras. Enheterna som stöds just nu är tid (minuter) och cykler (antal).

Skapa innan (min)
Här anges tid i minuter för hur långt innan den startade interna aktiviteten ska skapas. Detta fält påverkar endast Interna aktiviteter som är schemalagda med schematypen "Tid". 

Skapa senare (min)
Samma som ovan, fast här gäller det då Interna aktiviteter som skapas efter starttiden. 

Alarmperiod (min)
Ange tid i minuter här för att bestämma när varningar ska ske i samband med att den Interna aktiviteten utförs. Viktigt att tänka på här är att om man INTE vill ha någon varning måste en negativ siffra anges, till exempel -1. 

Maskin-ID
Med denna rullista väljs det maskin-ID som ska vara knyten till den skapade Interna aktiviteten. 

Avdelning
Samma som ovan fast här väljs avdelning för den skapade Interna aktiviteten.

Zon
Samma som ovan fast här väljs zon för den skapade Interna aktiviteten.

Kategori
Samma som ovan fast här väljs kategori för den skapade Interna aktiviteten. 

Verktyg
Samma som ovan fast här väljs verktyg för den skapade Interna aktiviteten. 

Checklista
Här kan man välja om den skapade Interna aktiviteten ska använda sig av Checklista eller inte. Tänk på att om den inte ska det MÅSTE man välja alternativet "Ingen Checklista".

Typ
Anger vilken typ den skapade Interna aktiviteten ska ha. Detta kommer sedan att användas när man antingen ska söka, eller filtrera olika skapade Interna aktiviteter. Typer läggs upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> Interna aktiviteter" -> "Typ". Här finns mer information om hur det går till.

Schema
Anger vilken typ av schema den skapade Interna aktiviteten ska ha. Tänk på att om den inte ska schemaläggas MÅSTE man välja alternativet "Inget schema".

Aktiv
Här kan man ange om den skapade Interna aktiviteten ska vara aktiv eller ej. Detta påverkar i sin tur huruvida man ska kunna schemalägga- och/eller starta den manuellt. Om den inte är aktiv går inte detta. 

Starta manuellt
Ska den skapade Interna aktiviteten startas manuellt får du aktivera det här.

Autentiseringsläge
Anger den behörighetsnivå som krävs för att utföra den skapade Interna aktiviteten. Här kan man välja "Ingen", "Användare med verifiering" eller "Användare utan verifiering". Valen styr sedan huruvida ett giltigt anställningsnummer ska krävas för att köra den skapade Interna aktiviteten eller ej. Detta anställningsnummer är i sin tur bundet till en Balthzar-användare.

Från och med version 24.6.0 finns det ett nytt alternativ här som heter "Användare med manuell verifiering". Om detta är valt, då kommer systemet alltid att fråga efter anställningsnummer, även om personen ifråga är instämplad på maskinen. Detta har tillkommit eftersom det kan uppstå situationer där en annan person, än den som är instämplad på maskinen, ska utföra den interna aktiviteten. Detta påverkar även web applikationen BZX21.    

Användare och anställningsnummer nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Användare". Här finns mer information om hur det formuläret fungerar.

Inmatningsgrupp
Här kan man välja om den skapade Interna aktiviteten ska använda en inmatningsgrupp för produktionsinställningar istället för en Checklista. Tänk på att om man inte vill använda någon inmatningsgrupp MÅSTE man välja alternativet "Ingen".

Väljer man någon inmatningsgrupp får man sedan fylla i produktionsinställningar för den. Dessa skapas via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Produktionsinställningar" -> "Inmatningsgrupper". Här finns mer information om hur det fungerar.

Inställning, flera ordrar
Här väljs mellan "Standard", eller "En aktivitet med sammanslagen Checklista".

Unik aktivitet
Om denna kryssruta aktiveras, blir det bara möjligt att ha en instans av aktiviteten öppen per maskin åt gången.

Ta bort vid tom checklista
Från version 24.6.0 och senare finns denna kryssruta tillgänglig. Om den aktiveras, då kommer en kontroll av aktiviteten att göras. Skulle aktiviteten ha en checklista och den checklistan är tom, dvs saknar rader, då kommer aktiviteten att tas bort.
Tanken är att det ska användas i samband med materialbyte och det finns mer funktionalitet för det i sektionen för Checklista - Villkor.