Med fliken "Aktiviteter" skapar man och underhåller olika Interna aktiviteter som ska styra olika händelser som ska ske och när det ska ske. Det kan inkludera en Checklista, men det är inget krav. Det är inte heller något krav att aktiviteten ska vara schemalagd. Den nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Interna Aktiviteter" -> "Händelse" -> "Aktiviteter".
Beskrivning
Anger beskrivningen av den Interna
aktiviteten som ska skapas. Detta används sedan när användaren ska identifiera
aktiviteten.
Artikelnummer
Anger artikelnummer för
aktiviteten. Aktiviteten kommer bara att köras om artikeln körs på den valda
maskinen.
Artikeltyp
Anger vilken artikeltyp som artikeln
som körs måste ha för att händelsen ska inträffa.
Opertionsnummer
Anger operationsnummer för
aktiviteten. De tillgängliga valen beror i sin tur på vilket artikelnummer
som är valt.
Varaktighet
min/cykler
Anger hur länge en startad aktivitet ska vara aktiv
innan den automatiskt makuleras. Om varaktigheten sätts till noll
kommer aktiviteten inte att makuleras. Enheterna som stöds just nu
är tid (minuter) och cykler (antal).
Skapa innan
(min)
Här anges tid i minuter för hur långt innan den startade
interna aktiviteten ska skapas. Detta fält påverkar endast Interna aktiviteter
som är schemalagda med schematypen "Tid".
Skapa senare
(min)
Samma som ovan, fast här gäller det då Interna aktiviteter som
skapas efter starttiden.
Alarmperiod
(min)
Ange tid i minuter här för att bestämma när varningar ska
ske i samband med att den Interna aktiviteten utförs. Viktigt att tänka på
här är att om man INTE vill ha någon varning måste en
negativ siffra anges, till exempel -1.
Maskin-ID
Med denna rullista väljs det
maskin-ID som ska vara knyten till den skapade Interna
aktiviteten.
Avdelning
Samma som ovan fast här väljs
avdelning för den skapade Interna aktiviteten.
Zon
Samma som ovan fast här
väljs zon för den skapade Interna aktiviteten.
Kategori
Samma som ovan fast här
väljs kategori för den skapade Interna aktiviteten.
Verktyg
Samma som ovan fast här
väljs verktyg för den skapade Interna aktiviteten.
Checklista
Här kan man välja om den
skapade Interna aktiviteten ska använda sig av Checklista eller inte. Tänk på
att om den inte ska det MÅSTE man välja alternativet
"Ingen Checklista".
Typ
Anger vilken typ den
skapade Interna aktiviteten ska ha. Detta kommer sedan att användas när man
antingen ska söka, eller filtrera olika skapade Interna aktiviteter. Typer läggs
upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" ->
Interna aktiviteter" -> "Typ". Här
finns mer information om hur det går
till.
Schema
Anger vilken typ av schema den skapade
Interna aktiviteten ska ha. Tänk på att om den inte ska schemaläggas
MÅSTE man välja alternativet "Inget schema".
Aktiv
Här
kan man ange om den skapade Interna aktiviteten ska vara aktiv eller ej. Detta
påverkar i sin tur huruvida man ska kunna schemalägga- och/eller starta den
manuellt. Om den inte är aktiv går inte detta.
Starta manuellt
Ska den skapade
Interna aktiviteten startas manuellt får du aktivera det här.
Autentiseringsläge
Anger den behörighetsnivå
som krävs för att utföra den skapade Interna aktiviteten. Här kan man
välja "Ingen", "Användare med verifiering" eller "Användare utan
verifiering". Valen styr sedan huruvida ett giltigt anställningsnummer
ska krävas för att köra den skapade Interna aktiviteten eller ej. Detta
anställningsnummer är i sin tur bundet till en
Balthzar-användare.
Från och med version 24.6.0 finns det ett nytt alternativ här som heter "Användare med manuell verifiering". Om detta är valt, då kommer systemet alltid att fråga efter anställningsnummer, även om personen ifråga är instämplad på maskinen. Detta har tillkommit eftersom det kan uppstå situationer där en annan person, än den som är instämplad på maskinen, ska utföra den interna aktiviteten. Detta påverkar även web applikationen BZX21.
Användare och anställningsnummer nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Användare". Här finns mer information om hur det formuläret fungerar.
Inmatningsgrupp
Här kan man välja om den
skapade Interna aktiviteten ska använda en inmatningsgrupp för
produktionsinställningar istället för en Checklista. Tänk på att om man
inte vill använda någon inmatningsgrupp MÅSTE
man välja alternativet
"Ingen".
Väljer man någon inmatningsgrupp får man sedan fylla i produktionsinställningar för den. Dessa skapas via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Produktionsinställningar" -> "Inmatningsgrupper". Här finns mer information om hur det fungerar.
Inställning, flera ordrar
Här väljs mellan "Standard", eller "En
aktivitet med sammanslagen
Checklista".
Unik
aktivitet
Om denna kryssruta aktiveras, blir det bara möjligt att ha
en instans av aktiviteten öppen per maskin åt gången.
Ta
bort vid tom checklista
Från version 24.6.0 och senare finns denna
kryssruta tillgänglig. Om den aktiveras, då kommer en kontroll av aktiviteten
att göras. Skulle aktiviteten ha en checklista och den checklistan är tom, dvs
saknar rader, då
kommer aktiviteten att
tas bort.
Tanken är att det ska användas i samband med materialbyte och det
finns mer funktionalitet för det i sektionen
för Checklista -
Villkor.