I menyn för Grunddata finns bara ett alternativ för Användare. Denna meny innehåller i sin tur tre olika formulär. Användare inställningar 1 / Användare inställningar 2 / Webinställningar som alla har separat dokumentation. Denna sektion berör Användare inställningar 1 som nås via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Användare" -> "Användare inställningar 1".
Fält markerade med * är obligatoriska. OBS! Tänk på att kryssrutan "Aktiv användare" MÅSTE aktiveras i samband med att en användare skapas som ska kunna logga in. Görs inte det kan inte användaren ifråga logga in i systemet. Från version 24.6.0 visas sökrutan som standard i detta formulär.
Från 25.3.0 görs en ändring för pinkod. I tidigare versioner
kunde det bli problem med pinkod vid upplägg av nya användare då det fältet var
tvunget att vara unikt, trots att det saknade * och detta är nu ändrat. Om äldre
versioner används och problem uppstår kontakta Delacroys support
för mer
information / hjälp kring detta.
Användarnamn
Inloggningsnamn för användaren. Vanligtvis
bokstäver två till tio tecken.
Lösenord
Lösenordet till användaren. Lämpligt är att blanda tecken
och siffror. Från och med version 23.5.0 införs en ny funktion som gör det
möjligt att uppdatera inloggad persons lösenord till Balthzar. Här finns mer information om hur det
fungerar.
Efternamn
Efternamnet på användaren.
Förnamn
Förnamnet på
användaren.
Signatur
Användarens signatur.
Anställningsnummer
Exakt vad som är anställningsnummer är upp till respektive
kund att bestämma. Kan vara en kombination av siffror och bokstäver. Enda kravet
är att varje användare får ett unikt anställningsnummer. Det kan sedan användas
som ett sökkriterie i olika sektioner av
systemet.
Anställd, pinkod
Ett alternativ till inloggning istället för att
använda lösenord. Pinkoden som används för
att verifiera anställd bestäms av systemansvarige. Måste vara ett unikt numeriskt värde.
Direktnummer
Direkt telefonnummer till användaren.
Mobil
Användarens mobilnummer.
E-post
Användarens E-post.
Behörighet (1-9)
Vilken behörighet användaren ska ha. Nivå nio
är högsta och ett är lägsta. Önskas ingen behörighetsindelning skall alla
användare ges nivå nio. Val av behörighet kan sedan styra vilken
åtkomst man har till olika sektioner av
systemet.
Det ställs in via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Behörighet på sidor - Client". Här finns mer information om hur det fungerar. Observera att det är upp till respektive kund att definiera vad övriga behörighetsnivåer, 2-8, rent praktiskt innebär.
Språk
Det språk som Balthzar-klienten ska visas i för användaren.
Svenska, Tyska- och Engelska, finns som standard. Övriga språk kan kunden själv
översätta. Det görs via "Client" -> "Administration" ->
"Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Balthzar Översättning". Här
finns mer information om hur det fungerar.
Site
Det man kan välja här är olika platser. Till exempel om det
är olika företag inom en koncern. Då kan en avdelnings maskiner i företag X vara
site 1. Sedan kan en avdelnings maskiner i företag Y vara site 2. Observera att
andelen val här, samt namnen på valen, är något som läggs upp av Delacroys
utvecklare. Kontakta supporten
för mer
hjälp.
Avdelning
Den avdelning som är användarens standardavdelning. Denna
avdelning är den som användaren får upp när man loggar in. Det går att lägga upp
nya avdelningar via "Client" -> "Administration" -> "Systemavdelningar"
-> "Grunddata" -> "Avdelningar". Här
finns mer information
om hur det går till.
Zon
Samma som ovan, men för Zon istället. Det går att lägga upp
nya, eller ändra gamla Zoner via "Client" -> "Administration" ->
"Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Zon". Här finns mer information om hur det
går till.
Kategori
Samma som ovan, men för Kategori istället. Det går att
lägga upp nya, eller ändra gamla Kategorier via "Client" -> "Administration"
-> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Kategori". Här finns mer
information om hur det fungerar.
Maskinprioritet
Här finns tre val som styr tillgängligheten på
funktionen maskinprioritet i Översikten i Client. Det går att inaktivera
detta helt och därmed dölja det. Det går även att välja att visa det. Skillnaden
mellan visa och byt är att med byt kan man både visa det och ändra nivå på
maskinprioritet. Här
finns mer information om hur det
fungerar.
1.
Inaktivera.
2. Visa.
3. Byt.
Visa
översiktstyp
Den översikt som är standard för användaren och
som kommer upp när man loggar in. Detta kan ändras i menyn i klienten under visa -
typ av översikt. Här
finns mer information om hur det ändras.
KPI-grupp
Anger vilken
KPI-grupp användaren
tillhör, (Detta är en tilläggsmodul).
Visa
Kaviteter
Här finns tre val som styr tillgängligheten på
kaviteter i resten av systemet. Det går att välja bort detta helt genom att
inaktivera det. Det går att visa vilka kaviteter som finns. Sista alternativet
innebär att man både kan visa, samt
byta existerande kaviteter.
1. Inaktivera.
2. Visa.
3. Byt.
Översikt
Här väljs en typ av översikt:
Per dag/Per 24h/Per skift/Kalender och det är då kopplat till Clients
huvudmenys alternativ Visa. Här finns mer
information om hur det fungerar.
Kvarvarande tid (min)
Här fylls tidsintervallet i, antal minuter, innan
en varning ska visas. Den aktiveras i sin tur via en kryssruta som heter "Visa
varning order klar". Den nås via "Client" -> "Administration" ->
"Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Maskiner" -> "Maskinparametrar
2" -> "Visa varning order klar". Här
finns mer information om hur det formuläret fungerar.
Standard Aktivitetstyp
Här kan man välja olika aktivitetstyper. Dessa
läggs upp via "Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" ->
"Interna aktiviteter" -> "Typ". Här finns mer
information om hur det fungerar. Typer används sedan för att lättare kunna
gruppera och filtrera bland aktiviteter.
Översikt Information
Här finns fyra olika val man kan göra. Dessa val
kommer sedan att styra vilka maskiner som kommer att visas i Översikten i
Client. Det går att visa maskiner baserat på bara ID, eller olika kombinationer som
ses nedan.
1.
MaskinID.
2. MaskinID/Kategori.
3. MaskinID/Beskrivning.
4.
MaskinID/Artikelnr.
Visningsordning
översikt, Balthzar_client
Anger sorteringsordning i
översikten. Som standard är inget valt här, men det går att välja sortering på antingen maskin-ID,
eller maskinens beskrivning.
Domänanvändare
Om
automatisk inloggning ska användas i Client, ska domänanvändaren anges här.
Automatisk inloggning matchar inloggad domänanvändare mot vad som står här och
om matchning hittas,
loggas användaren automatiskt in.
Är inte domänanvändaren angiven exakt i formatet
"Fullständigt domännamn\användare", kommer inte automatisk inloggning att ske
utan "normal" inloggning
kommer att efterfrågas. Här finns
mer information om Inloggning/Domänanvändare.
Gå
direkt till Mina Maskiner
Anger om användarens Mina Maskiner
lista ska visas när inloggning sker. Detta är en unik Översikt som går att
skapa/ändra via "Client" -> "Huvudmenyn" -> "Översikt" -> "Mina
maskiner". Här
finns
mer information om hur det fungerar.
Systemmeddelande
Anger om användaren ska få systemmeddelande, text olika
varningar m.m. Ett exempel kan vara att systemansvarige ska få ett
meddelande om det
skulle vara problem
med rapporteringen mellan Balthzar och affärssystemet.
Visa
pluggade kaviteter
Anger om
antal pluggade kaviteter ska synas i översiktsbilden för denna användare.
Visa
Kvalitet
Anger om
kvalitet
ska synas i översiktsbilden för denna användare.
Visa
EE
Anger om EE (Equipment Efficiency) ska synas i översiktsbilden för denna användare.
Visa varning i Interna
aktiviteter
Anger om varning ska visas för
denna användare när Interna aktiviteter används. Här finns mer information om hur Interna aktiviteter
fungerar.
Visa larm i client
Aktiveras denna kryssruta visas en ny meny i
vänstermenyn i Client som heter just larm. Här finns mer
information om vad
det innebär.
Aktiv användare
Denna kryssruta är ett alternativ
till att helt ta bort användare. Är denna inte ikryssad finns användaren
fortfarande kvar men saknar åtkomst. Skulle man vid ett senare tillfälle vilja
aktivera användaren igen, kryssar man i denna ruta.
Visa verktyg i menyn i client
Denna kryssruta
låter användarna se en meny för verktyg direkt i
"Client" istället för att som brukligt gå via "Client" ->
"Administration" -> "Systeminställningar" -> "Verktyg".
Enbart Anslagstavla
Detta är kopplat till webbapplikationen BZX21. För
användare som detta aktiveras för kommer navigeringen i
BZX21 begränsas till att enbart visa Anslagstavlan. Praktisk genväg om
man vill att det bara är Anslagstavlan som ska synas på en viss
maskin.
Stäng av notiser
Från och med version 23.6.0 finns det stöd för att
skicka notiser genom en tredjeparts APP som heter Pushover net.
Med denna kryssruta
kan man stänga av notiser för en specifik användare. Det är i sin tur kopplat
till Meddelandegrupper där detta
aktiveras. Samt även flik
två för användare där den nyckel som behövs ska fyllas i.
Om exempelvis en meddelandegrupp på fyra användare ska ha
notiser aktiverat, men en av användarna inte vill ha det, då kan
man styra detta på specifik användare genom att aktivera denna kryssruta. Detta
kan med fördel användas om användare är med i flera olika grupper, men inte vill ha
notiser från alla grupper.
Sökfunktion
Vill man söka efter en specifik användare
klickar man på förstoringsglaset som finns ovanför den tabell som listar
tillgängliga användare. Du får då fram ett fält där du kan skriva in namnet på
den användare du söker. För att bekräfta klicka på "Sök".