Notera att detta formulär går att nå på två olika ställen. Dels här i huvudmenyn, men även via menyn Grunddata i admin-sektionen, se länkar:
"Client"
-> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Rapportinställningar".
"Client" -> "Huvudmenyn" -> "Rapporter" -> "Rapportinställningar".
Tanken med detta formulär är att man enkelt ska kunna hitta och redigera/söka bland tillgängliga rapporter. Det finns även separat dokumentation som går igenom alla rapporter som Balthzar stödjer. Använd antingen sökfunktionen för att hitta en specifik rapport, eller scrolla i listan över tillgängliga rapporter och markera sedan aktuell rapport för att kunna redigera/uppdatera den.
Från och med version 22.8.0 kommer tre förändringar i detta formulär. Dels visas datum/tid i kolumnerna för senaste rapporten kördes/nästa rapport kommer köras. Samt att ett nytt fält finns tillgängligt att redigera som heter Nästa rapportkörning.
Formuläret är dynamiskt genom att det dels stödjer Balthzars grid-system, samt dels stödjer gruppering av olika kolumner. Aktivering av grid-systemet görs genom att högerklicka på ett kolumnhuvud och sedan i den nya menyn välja "Välj kolumn". Då syns menyn som visas i nedre högra hörnet och från den listan kan man sedan lägga till, eller ta bort olika alternativ beroende på vad man vill visa. Det går även att gruppera på en eller flera kolumner och då drar man dessa till menyn för "För att gruppera...".
Namn
Här visas rapportens
namn.
Användarnamn
Här visas det
användarnamn som är kopplat till rapporten.
E-postadress
Här visas den
e-postadress som är kopplat till användarnamnet.
Meddelandegrupp
Om rapporten
ska skickas till en viss grupp kan man välja det här. Grupper läggs upp under
"Client" -> "Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata"
-> "Meddelandegrupper". Här kan du läsa
mer om hur det går till.
Till skrivare/Skrivare
Denna
kryssruta måste aktiveras om valet av skrivare ska gälla. Lämnas denna tom
kommer inga utskrifter att ske. Vilken skrivare det ska skrivas ut ifrån väljs i
listan över tillgängliga skrivare.
Kopior
Här väljer du det
antal kopior som ska skrivas ut.
Mapp
Sökfunktionen kan dels
användas för att hitta existerande rapporter, eller användas för att ange sökväg
för att spara nya rapporter.
Filnamn
Detta blir det namn
på filen som hänvisas till rapporten, till exempel Testrapport1.pdf,
beroende på vilket format man väljer.
Schematyp
Här finns lite
olika alternativ att välja mellan för att schemalägga rapporten.
Dagligen/Måndag/Tisdag/Onsdag/Torsdag/Fredag/Lördag/Söndag/Måndag-Fredag/Tisdag-Lördag/Första
dagen i månaden.
Schemalagd tid
Kopplats till
valt alternativ ovan, då tiden som anges här blir den tid som schemat
startar efter.
Snabbrapport
Aktiveras denna
kryssruta kommer rapporten att visas i formuläret för snabbrapporter i Skriv
ut-menyn i eTouch. Här finns mer information om hur det
fungerar. Observera att även kryssrutan för I eTouch måste aktiveras
med.
Detta gäller även om man vill ha en rapport som snabbrapport i webbapplikationen BZX21. Då finns den antingen i huvudmenyn under rapporter, eller i en widget som heter snabbrapporter. Samt att även I eTouch måste aktiveras med.
Tillgänglig för alla
Aktiveras denna kryssruta kommer alla att kunna se
rapporten. Om den inte aktiveras kommer bara skaparen att kunna se rapporten.
I eTouch
Aktiveras denna
kryssruta kommer man i eTouch att kunna visa snabbrapporter, samt skriva ut
dessa. Här finns mer information om hur
snabbrapporter fungerar. Observera att även kryssrutan för Snabbrapport måste
aktiveras med.
Denna kryssruta avgör även om rapporten ska synas som snabbrapport i BZX21 med. Om den aktiveras, då kommer rapporten att synas, om den inte aktiveras, då visas inte rapporten i webb applikationen. Dels finns det en sektion i huvudmenyn av BZX21 för snabbrapporter, samt att det finns en Widget med som heter snabbrapporter.
Egen data
Aktiveras denna
kryssruta kommer rapporten få åtkomst för egen data. Rent praktiskt innebär det
att rapportens urval kommer att baseras på urval från eTouch, snarare än
urval från Client.
Spara i filarkivet
Gör att
rapporten sparas i systemets filarkiv och sedan kan nås via "Client" ->
"Administration" -> "Systeminställningar" -> "Grunddata" -> "Filarkiv"
-> "Databasfiler". Här
finns mer information om hur det fungerar.
Spara i [x] dagar
Det antal
dagar som systemet ska spara rapporten. När det angivna antalet dagar passerat
kommer rapporten att tas bort. Här bör man alltså tänka på att inte sätta för
kort tid som till exmepel sju dagar, för då kommer rapporten att försvinna efter
just sju dagar.
Nästa rapportkörning
Här visas datum/tid för nästa schemalagda
rapportkörning, om en sådan finns. För att ändra i en existerande rapport, välj
rapport i listan, sedan tryck på knappen Redigera. Spara sedan ändringarna
med knappen Uppdatera.